سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب نوشت

بالاخره حرف امام را پخش کنند یا نه؟

فضل الله نژاد دیدگاه

چند روزی است که صدا و سیما برنامه  ای  را به نام " شاخص " پخش می کند که شامل نادیده هایی از انقلاب است.. از چند سال پیش که پخش فیلم های این چنینی شروع شده بود ، به دوستانم می گفتم این ها می خواهند هر سال صحنه های جدید تری را نشان بدهند تا تازگی و جذابیت داشته باشد. برای همین هر سال بخشی از آن را نشان می دهند. حالا این حدس درست باشد یا نباشد، مطمئنا این امکان وجود ندارد که تمام فیلم های  آرشیو یا تمام سخنرانی های امام ( ره) را یک جا نشان بدهند! البته در این که صدا وسیما گزینشی عمل می کند و بعضی از سخنان امام به نفع خودشان یا بعضی ها نیست و آن ها را یا پخش نمی کنند یا طوری از کنارش می گذرند که کسی متوجه چیزی نشود، شکی نیست. اما در این بین  اعتراض کسانی که حرف و عملشان تناقض و تقابل صد در صدی با حرف ها و آرمانهای امام دارد، جالب است! کسانی که در این مدت با شعار "خط امام" و به بهانه ی این که روزی روزگاری در کنار امام بوده اند، خاک مملکت را به عنوان ارث پدری به توبره کشیدند و دست بردار هم نیستند، حالا فریادشان بلند شده که چرا سخنان  امام را گزینشی پخش میکنید! حالا فرض کنیم سخنرانی امام درباره قضیه 14 اسفند و سخنرانی بنی صدر را کامل پخش کند. بالاخره مضمون حرف ها همین بود یا چیز متفاوتی بود؟ مثلا آیا امام فرمود منظور من بنی صدر است نه جناب کروبی که چندین سال بعد میخواهد عین همین حرف ها را بزند؟

واقعا مشکل، صدا و سیماست یا شما که اعمال و رفتار و سخنانتان دقیقا مشابه آن چیزی است که امام در آن روز  علیه آن سخن میگفت؟

جدّا هم این شباهت حیرت انگیز بود. من خیال میکردم خودم به خاطر کم اطلاعی یا  سن کم، این مسائل را نمی دانستم. امشب که در عزاداری منزل  یکی از فامیل شرکت کرده بودیم، از بزرگ تر ها پرسیدم و آن ها هم از این که قضایای 14 اسفند مصادف با عاشورا بوده و بنی صدر درباره شکنجه حرف زده بوده و امام  نسبت به سوت و کف در روز عاشورا اظهار تاسف کرده خبر نداشتند! 

در حالی که  سوء استفاده از نقل خاطرات دروغ و اثبات نشده از امام و حتی مرحوم حاج احمد و  مسئولیت هایی که امام در آن زمان به بعضی افراد سپرده بود، با وجود تصریح ایشان به این که " ملاک حال فعلی افراد است"، باعث بازار گرمی و هل من مبارز طلبی عده ای شده و چماقِ کوبیدن دیگرانی که در آن روز در اطراف امام نبوده اند، پخش سخنان امام و نشان دادن واقعیت های تاریخی باعث نگرانی بیت معظم شده است !  بعضی دیگرشان هم افاضه فرموده اند که نباید به سخنان امام بدین شکل استناد کرد بلکه باید در آن فضا قرار گرفت و با توجه به مقتضیات آن زمان، سخنان ایشان را ارزیابی کرد!

شبیه این کار را در سوء استفاده از نسبت افراد با شهدا و بزرگان انجام داده اند. عبارات زیر را چند بار شنیده اید:

"همسر شهید رجایی" فرزند شهید همت" همسر شهید باکری"  یادگار امام  "فرزندان شهید بهشتی "و .....

حالا بفرمایید تا کنون چنین عناوینی هم شنیده اید؟ 

"برادر شهید باهنر"برادر شهید چمران" هم رمز شهید باکری" فرمانده ی شهید همت" و ... ؟

بله ! همه ما می دانیم این عناوین به چه کسانی اشاره دارد. اما اهمیتی ندارد. چون به نفع جنبش سبز نیست ! 

قضیه خیلی ساده است. وقتی از عناوین بالا استفاده می شود، یک استدلال ساده در پس آن نهفته است  به این شکل که: فرزند شهید همت چنین می گوید، هرچه که فرزند شهید همت می گوید درست است، چون او فرزند شهید همت است! پس آن چه فرزند شهید همت یا همسر شهید رجایی یا .... می گوید درست است!

اما وقتی همین استدلال را بخواهی برای دیگران به کار ببری،  قضیه عوض می شود: سوء استفاده از شهدا !  سوء استفاده از سخنان امام با گزینشی پخش کردن آن، سو ء استفاده از اعتقادات دینی مردم با مقایسه دوران معاصر با صدر اسلام و ....

 خاطره ای بگویم از یکی از دوستان طلبه که در ایام محرم درباره خصوصیات منافقان و قضایای تاریخی چند شب صحبت کرده بود. یک شب  بعد از منبر چند دانشجو دورش را گرفتند که : حاج آقا ! خوب به سران سبز طعنه زدی و حمله کردی ! دوست ما جواب داد مگر من از کسی اسمی بردم یا درباره این روزها حرفی زدم؟ گفتند صریحا که نه ! گفت خب تقضیر من چیست که  با گفتن این حرف ها ، ذهن افراد خود به خود متوجه این حضرات می شود؟!

 


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (6) ، بازدید دیروز: (6) ، کل بازدیدها: (282289)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ