سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب نوشت

به بهانه ی غزّه

فضل الله نژاد دیدگاه

از آن‏چه در غزّه می‏گذرد با خبریم. من هم مثل بسیاری از افراد، در عین محکوم کردن این جنایت‏ها، معتقدم با توجه به آیه مبارکه:

«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم »، و درس‏هایی که ازتاریخ ( مثل انقلاب ایران و مُقاومت مردم لبنان) گرفته‏ایم، ، خود مردم فلسطین بسیار در آن‏چه بر سرشان می‏رود مسئولند. به نظر می‏رسد در این اعتقاد با بعضی از افراد جامعه هم نظر باشم .

اما در این نوشته قصد دارم حرکت خزنده گفتمان خطرناکی را هُشدار دهم. کسانی هستند که مبنای فکری خود را از گُزاره‏هایی ساخته اند که اگر تبدیل به ایدئولوژی حاکم شوند، کشور ما را تبدیل به غّزّه دیگری خواهد کرد. به این جملات دقت کنید:

 

*خون خون می آورد و خشونت خشونت؛ و این چرخه ی باطل همچمنان مرگ می آفریند.

*بدون شک امروز ابهت و اقتدار از آن کسانی است که بتوانند با پذیرش برخی خواسته های طرفین صلح را به منطقه به ارمغان آورند.

*اصالت درکسب آرامش است. چه چیزی ارزشمند تر از اینکه این مردم به آرامش برسند و سقف و زندگیشان بر سرشان خراب نشود؟

*یک واقعیت وجود دارد که جماعتی که به هر دلیل و با هر روش ریشه داده را نمی شود محو کرد. حتی اگر بدترین دشمن ها هم باشند. باید دنبال راه های زود باردهی گشت که کمترین فاجعه را به بار بیاورد.

*اسراییل ذی حق نیست اما گاهی مجبوریم به انتخاب. زمان‏هایی که ادامه مبارزه تنها زندگی بی گناه‏ها را می‏گیرد.

 

در این جملات استدلالی نهفته که مسیر فکری بیان‏کننده آن‏را نشان می‏دهد. شما را دعوت به آرامش می کند. هر گونه مبارزه و حق‏خواهی که شامل خشونت باشد،باید تعطیل شود. اگر ماجرای فلسطین را مثال این بررسی قرار دهیم، این تفکر به راحتی چشمش را می‏بندد بر:

 واقعیت‏های تاریخی و مسئله اشغال این کشور و اخراج میلیون‏ها نفر و شتار هزاران نفر از ساکنان آن و حتی مردم کشورهای همسایه، زندانی کردن باقی‏مانده ی ساکنان در یک منطقه بزرگ، و از همه جالب‏تر، زیر پا گذاشتن همان مقدار کوچک و مسخره نمایش دمکراسی به عنوان دولت خودگردان که با انتخاب حماس از طرف مردم مناطق اشغالی درجه اعتقاد اشغالگران و البته مدعیان حقوق بشر دنیا را نشان داد.

الان بحث بر سر چند راکت حماس و هزاران بُمب و موشک و گلوله اسرائیل نیست (گرچه همین هم چیز کوچکی نیست). بلکه دعوا بر سر نوع تفکری است که در آن حتی امام حسین(ع) هم حق‏دار نیست. و البته این جملات برای شما آشناست. هشت سال فرصتی بود که این تفکر جا باز کند و با رنگ و لعاب های گوناگون مثل بد بودن خشونت، آدم‏کُشی و جنگ و  زیبایی صُلح و آرامش و حقوق بشر، مسیری را طی کند که اگر هوشیار نباشیم، روزی مثل عراق، افغانستان و بوسنی، مشمول حقوق بشر واقعی تعریف شده آنان خواهیم شد و درس نظم نوین جهانی را در کلاس‏هایی مثل گوآنتانامو و ابو غُریب  فرا خواهیم گرفت.

پی نوشت:

-اطلاعیه دفتر تحکیم را خوب بخوانید!

-گفتمان اکثریت مدعیان اصلاح طلبی در زمینه ای که بیان کردم، به اندازه کافی نمونه و شاهد دارد. ولی خوشحال می شوم اگر کسی ثابت کند که این‏گونه نیست.

-باز هم در همین رابطه خواهم نوشت.

-فردا پنج شنبه 12 دی، برای دومین بار به یاد حسن عزیز گردهم می آییم. برای او که خاطراتش، گویی هم چنان فریاد می‏کشد. 

-اخبار فعالیت های مربوط به حمایت از مردم مظلوم غزه توسط دانشجویان

- اتاق مربوط به فاجعه غزّه در فرندفید

-در همین رابطه: وبلاگ غزّه به زبان انگلیسی،بمب گوگلی غزّه به فارسی و انگلیسی

-و بالاخره اطلاعاتی راجع به غزّه از ویکی پدیا که البته بسیاری از واقعیت ها در آن نوشته نشده است!


کلمات کلیدی: غزّه، فلسطین اشغالی، اسرائیل اشغالگر، مقاومت، حماس، حقوق بشر، اصلاح طلب

?بازدید امروز: (3) ، بازدید دیروز: (41) ، کل بازدیدها: (282770)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ